دسته‌بندی نشده

هنر جذاب و اصیل میناکاری

ایران سرزمینی است علاوه بر دیدنی ها و جاذبه های رنگارنگش، جلوه های جذاب دیگری را نیز در خود جای داده است که میتوان از دیدنشان لذت برد و غرق در رنگهایشان شد و آنها را به عنوان یادگاری تهیه کرد.

دنیای سوغات و صنایع دستی آنقدر بزرگ است که هرچیز کوچک و بزرگی را میتوان در آن جای داد از سنگهای کوچک تراش خورده که ارزشی بی پایان دارند تا قالی های بزرگ که حاصل تلاش زیاد زنان و مردان هنرمند هستند همه و همه بخشی از دنیای صنایع دستی به شمار می روندو تکه ای از هنر و فرهنگ را در خود دارند.

ایران عزیز یکی از غنی ترین کشورها از نظر صنایع دستی است. هنر پارچه بافی، سوزن دوزی،مرصع کاری، فیروزه کوبی و …

جای جای کشوربه نوبه خود یک هنر دارد و همه و همه جلوه ای خاص به این سرزمین بخشیده اند. زنان و مردان زمان، عشق و هنر خود را صرف خلق آثاری می کنند که تا سالهای سال ماندگار است و نقشی از فرهنگ بر خود دارد.

امروز میخواهیم شما را با این دنیای زیبا و جذاب آشنا کنیم به یکی از استانها میرویم که به نصف جهان معروف است و بازارهایش غوطه ور است از صنایع دستی زیبا و خاص، قدم که در بازار گذاشتیم نگاه خریدارانه ای به صنایع دستی می اندازیم یکی از آنها چونان نگین فیروزه در خاطمان می درخشد و جلوه ای جذاب دارد که ناخودآگاه به سمتش می رویم

مینا کاری

مینا کاری که گنجینه ای از فرهنگ، هویت و هنر یک ملت است. یکی از ارزنده ترین صناعات ایرانی، اسلامی است. هنر آتش و خاک، درخشان از ظرافت و تزیینات خاص، هم زیبا هم کاربردی که با آموزش و حفظ و هنر اصیل مینا کاری به دلیل ارزشهای کاربردی فراوانی که می تواند جایگاه ایران را در پیوند با هنر و صنعت ارتقاء بخشد. واقعا که همچون نگینی در بازار می درخشد .

اگر شما هم میخواهید بدانید داستان از چه قرار است با بالابازار همراه باشید تا یکی از ارزشمندترین هنرهای سرزمین عزیزمان ایران را بشناسیم.

  • معنای لغوی و اصطلاحی مینا کاری
  • تاریخچه میناکاری
  • انواع مینا
  • روش ساخت و آماده سازی ظروف مینا
  • تشخیص مینای مرغوب
  • نگهداری از مینا

 

معنای لغوی و اصطلاحی مینا کاری:

در ابتدای امر میخواهیم با معنای لغوی و اصطلاحی مینا کاری آشنا شویم. چرا که بهتر است برای خرید ارزشمندترین نگینی که در بازار دیدیم و در نظرمان خودنمایی کرد اطلاعات کافی داشته باشیم.

مینا ماده ای است از لعاب شیشه ای حاجب ماوراء یا شفاف که آن را روی کاشی و فلزات، برای نقش و نگار استفاده میبرند و ترکیبی است از لاجورد و یا گفته شده نوعی گل ، لعاب دندان، نوعی پرنده ، عمل لعاب مینا که بر نقره و غیره دهند.

از نظر اصطلاحی تنها تعریف کاملی که از میناسازی ارائه گردیده است عبارت است از: هنر آتش است و خاک با رنگهای پخته و الوان از نوع معدنی و یا اینکه قطعه فلزی است که به صورت ظرفی درآمده ، لعاب خورده و روی آن نقاشی اسلیمی و قطعاتی بصورت پیچ و گره و گل کشیده شده و بعد پخته میشود.

بر اساس مطالعات انجام شده این هنر از ترکیب اکسیدهای فلزات و چند گونه نمک بدست می آید که باید در مجاورت حرارت بالا قرار گیرد تا رنگها بر اساس مدت زمان و دما شکل بگیرند.

 

 

خب تا اینجا متوجه شدیم که مینا کاری به چه معنایی است ولی هزاران علامت سوال در ذهنمان ایجاد شد که این کار از چه دوره ای شروع شده و در واقع قدمت این کار چند سال است؟ و حال که این هنر قدیمی و سنتی و عتیقه را یافتیم به چه زمانی برمیگردد. پس همچنان با ما همراه باشید با بالابازار تا بطور جامع و کامل با قدمت میناکاری آشنا شویم و ببینیم این هنر جذاب و ارزشمند به چه دوره ای ختم میشود.

 

تاریخچه هنر ارزشمند میناکاری:

مینا کاری هنری است که برخی پیشنیه آن را بیش از 5000 سال می دانند. بر اساس بررسی های کارشناسان و با تطبیق میناکاری های بیزانس و آثار ایرانی، این هنر در ایران پدید آمده و سپس به سرزمینهای دیگر راه یافته است. در این میان آثاری نیز در اروپا یافت شده که پیشنیه طولانی دارند، اما باز هم کارشناسان معتقدند خاستگاه این هنر در ایران و سرزمین پارس بوده است.

طبق مطالعات میتوان ابتدای خلق این هنر را به زمان ساخت کاشی ارجاع داد زیرا از همان رنگهایی که در ساخت مینا کاربرد دارد ، در ساخت کاشی نیز استفاده میشود.

همچنین آمده که پیشینه این هنر به زمان روم باستان باز میگردد چرا که گزارشها حاکی از مینا کاری بودن بخشی از مجسمه زئوس دارد. این مجسمه یکی از عجایب هفتگانه و مربوط به 450 سال قبل از میلاد مسیح است.

برخی نیز گفته اند سابقه آن به سالها پیش از میلاد مسیح میرسد و ظهور آن بر روی فلز در طول سده چهار تا شش پیش از میلاد و پس از 500 سال بعد از میلاد مشاهده میشود.

در جایی دیگر آمده در ایران به زمان اشکانیان و ساسانیان میرسد ولی استفاده آن از آغاز اسلام تا پیش از حکومت ایلخانان مغول برای ما روشن نیست. همچنین گفته اند در دوره هخامنشیان و پیش از آن در کاوشهای صورت گرفته در نهاوند یک جفت گوشواره طلا و بازوبندهای طلایی مزین به مینا کاری دیده شده است.

در دوره ساسانیان از بشقابهای کشف شده در ارمنستان دیده شده، همچنین گفته شده اوج هنر مینا کاری در دوره سلجوقیان بوده که تهیه ظروف برنجی و مینا کاری به امری رایج تبدیل شده و طرفداران زیادی داشته و استقبال تا حدی بوده که در آن سوی مرزهای ایران نیز به آن جلب شده و به کشورهای همسایه فرستاده شده است.

در دوره تیموریان به شرقی ترین شکل خود رسیده بوده و در دوره صفویان نقش های مینیاتوری همانند مجلسهای بزم در دربار، شکار و اسب سواری روی کار آمده و بیشتر روی نقره مینا کاری رواج داشته است.

در دوران قاجاریان، مینا کاری کمی از تب و تاب افتاد و به اشیایی مانند سر قلیان و کوزه و بادگیر قلیان محدود شد و در خانه اشراف و بزرگان نیز قلیان، کمربند، آفتاب و لگن، انفیه دان، گلاب پاش، و… به چشم میخورد.

بعد از قاجار این هنر برای مدتی به فراموشی سپرده شد تا اینکه استاد شکرالله صنیع زاده مینا ساز برجسته ایرانی کارگاهی را به راه انداخت و هنرمندانی را در آن پرورش داد تا مینا کاری را به روزهای پرشکوه گذشته برگرداند.

او تا حدی این هنر را احیاء کرد و اکنون هنرمندانی به سبک و سیاق دوره قاجار و شیوه این استاد فعالیت میکند.

غلامحسین فیض الهی، حسین هنردوست، مهدی غفاریان، برادران نعمت الهی ، محمدعلی فرشید، ابراهیم زرفونی و فرزندان صنیع زاده از اساتید برجسته مینا کاری به شمار میروند و هنر مندان گرانقدری که نام آنها در لابلای صفحه تاریخ و حوادث روزگار گم شده و همه اینها از قدمت هنر مینا آشکار است.

بهر حال این هنر زیبا و دوست داشتنی در ایران بیش از نقاط دیگر تجلی داشته و شهر اصفهان به عنوان کانون مبنای ایران یاد شده که در سطح جهان آوازه ای خاص دارد و مینا کاری رواج بسیاری یافته و مورد توجه و رضایت علاقه مندان قرار گرفته که علاوه بر مردمان سرزمین عزیزمان ایران، توریست هایی که از کشورهای مختلف به ایران سفر میکنند به عنوان نحفه ای بسیار جذاب وخاص خریداری نموده و ارزش بسیار زیادی برای آنها قائل هستند.

امروزه این هنر زیبا در اکثر خانه ها به چشم میخورد و بهترین هدیه محسوب شده و با ارزش ترین تحفه در نظر مردم هست.

 

تا اینجا امیدواریم بحث مهیج میناکاری مورد رضایت شما خوانندگان عزیز و محترم بالاباز قرا گرفته باشد.واهمیت و ارزش این هنر زیبا را به عرض شما رسانده باشیم و لحظات بسیار شادی را با سایت بالابازار گذرانده باشید.

حال یک سوال اساسی وکلیدی درذهن به وجود می آید که این هنر بسیار زیبا به چه روشی ساخته می شود؟

ذهن پرهیجان ما همیشه دنبال بهترینهاست پس باید بهترین و کامل و جامع ترین مقاله را تقدیم شما کنیم .

اینک با روش آماده سازی ظروف مینا کاری همراهتان هستیم.

 

انواع مینا

 

 

مینا از نظر روش تولید به چند نوع تقسیم میشود:

مینای زمینه برجسته

مینای حجره بندی

مینای نقاشی

مینای مرصع

مینای پنجره ای

مینای شکری

 

 

وقتی ازهنر چشم نواز میناکاری لذت بردیم ونحوه ی ساخت و نوع آن را بررسی کردیم وقت آن است که نکات کلیدی ومهم درهنگام خرید را بدانیم وبه اصل مرغوبیت ظروف مینا کاری پی ببریم. بااینکه ازاین هنر زیبا بسیار رضایتمند بودیم ومورد پسند ما واقع شده ولی لازمه ی کار این است که هنگام خرید بهترین ومرغوب ترین جنس را انتخاب کنیم تا سالیان سال از آن بهره برده وچنان مرواریدی بدرخشد و چشم همگان را ازشادی ولذت پرکند.

 

نکات مهم در هنگام خرید

اینک یکی ازبهترین انتخاب هایمان را کرده وظرف مورد علاقه مان را از خریدار گرفتیم،

اولین نکته ای را که باید به آن توجه کنیم ظاهر ظرف مورد نظرمان است ،

1درابتدا باید به وزن آن توجه کنیم، که که اگر از یکی از فلزها یامسی باشد باید وزن آن سنگین باشد و سبک نباشد.

2به دلیل اینکه این هنر چشم نواز به صورت استاندارد تهیه شده است از لحاظ شفافیت وتلالو، زیبایی قابل توجهی دارند و درواقع کدر نیستند .

3وقتی به ظرف زیبای میناکاری نگاه میکنیم ونقوش وطرح های آن را بررسی می کنیم هرچقدرظرافت طرح ها و رنگ بندی آن بادقت بیشتری انجام شده باشد قیمت ظروف بالاتر خواهدبود

4وقتی ظرف میناکاری زیبایمان را لمس کردیم باید توجه کنیم که سطح صاف ویکدست داشته باشد، چرا که هرگونه حالت زبری وخشن بودن، ترک خوردگی، لب پریدگی حاکی از آن است که یک ظرف نامرغوب داریم.تنها به این دلیل که فرایند لعاب کاری آن به خوبی انجام نشده است.

ودومین نکته ای که هنگام خرید باید توجه کنیم واز خریدار بپرسیم در موردجنسیت آن وپرسش ها متداولی که دراین زمینه پرسیده میشود است که؛

5به راحتی قابل شستشو هست وحرارت وآتش روی آن تاثیرگذار نیست

6در برابر هیچ نوع آب وهوایی واکنش نشان نمی دهد

7در برابر بسیاری ازاسیدها مقاومند مگر بعضی از اسیدها مانند اسید گوگرد

8در صورتی که ظرف میناکاری زمین بخورد مانند ظروف چینی شکسته وازبین نمی رود و اگرگوشه ای از آن ببرد قابل تعمیر است

9وقتی که سالیان سال این ظروف را داشته باشید و به صورت طولانی مدت ازآن استفاده کنید؛ با یک شستشوی ساده مانند روز اول شفاف وبراق خواهدبود.

10هنگام خرید از شناسنامه ظرف میناکاری سوال کنیم ازجمله نام استادکار ومحل ساخت و…

11به لابی که در ظرف مینا کاری استفاده شده سوال کنیم واز کیفیت وجنس آن از خریدار سوال کنیم (این کار برای این است که در برابر ضربه مقاوم باشد واگر شی تیزی با آن برخورد کرد روی طرح آن خط ایجاد نشود.

 

خواننده عزیز ومحترم؛ اکنون وقت آن رسیده که مرغوب ترین ظرف میناکاری راتشخیص بدهیم وناب ترین انتخاب را انجام دهیم. بالابازار همراه همیشگی شما هنگام خرید است که به راحتی بتوانید تشخیص بدهید مرغوب ترین مرغوب ترین جنس مینا کاری چه خصوصیاتی دارد تا با خیالی آسوده وراحت از خریدتان لذت برده وبیشترین بهره را ببرید واز سردرگمی در امان باشید .

وقتی بهترین خرید را انجام می دهید حس رضایتمندی در چهره شما موج می زند و این دغدغه بالابازار است که شما رضایت خاطر از انتخابتان داشته باشید .

خب بالابازار در خدمت شماست بانکات ناب وکلیدی در تشخیص مینای مرغوب از نامرغوب :

روش تشخیص مینای مرغوب از نامرغوب

1ظروف میناکاری مرغوب از ظرافت خاصی برخوردار است به همین دلیل چشم بیننده را به خود جلب کرده و حس شادی وروحی لطیف را باخود به ارمغان دارد، ظرافت آن از نظر نقاشی ورنگ آمیزی است که ترکیب طرح ورنگ آنقدر زیباست که زبان از گفتنش قاصر است

2ضخامت رنگ در نقاشی وتزینی که با میناکاری صورت گرفته یکنواخت و یکسان و رنگ ها در مرزطرح ها درهم ادغام نشده، قابل تشخیص از یکدیگر و هماهنگ باشد

3زیرکار باید صاف ویکنواخت باشد و قسمت های اضافی نداشته باشد

4لبه های تیز وبرنده نداشته باشد

5لعاب مینا کاری ترک خوردگی شکستگی و حباب وسوراخ نداشته باشد

6سطح کار درخشندگی جذابی داشته باشد

7 نقش های به کار رفته در میناکاری ایرانی واصیل باشد

8مینای اصل، شناسنامه داردونام هنرمند ومحل ساخت و… روی آن حک شده باشد

9غلظت لعاب درهمه جای آن یکسدست ویکسان باشد

10شفاف وبراق وسیقلی بودن ظروف میناکاری نشان از رنگ های مرغوب وخوب پخته شده در کوره است

11دورگیری وایجاد پرداز(سایه روشن ) روی نقوش باظرافت ودقت انجام شده باشد

12از لحاظ نقش وطرح دارای طراحی قوی ونقوش واضح باشد

13شلوغ بودن طرح نشان از قوی بودن آن نیست درحالی که قلم قوی به کاررفته درآن مهم است

14طراحی وترکیب بندی ورعایت اصول سنتی به کاررفته درظروف  بسیار بااهمیت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *